E-SGH

Pisali o nas - artykuł

Wirtualna Różowa

Każdy z nas kiedyś stanął przed dramatycznym (mniej lub bardziej) wyborem . czy iść na wykład? Zwłaszcza kiedy alternatywa była znacznie bardziej kusząca. Pozostawał problem brakujących notatek. Dzięki nowej platformie nauczania przez Internet łatwiej będzie się zdecydować...

Enter... Chwila... Gotowe... Biały ekran... Czarne kreski... Wyłaniające się, dziwnie znajome kształty... I wszystko jasne! To Wielka Różowa. Witamy na platformie nauczania przez Internet Szkoły Głównej Handlowej! Zakładamy testowe konto . login, hasło i jesteśmy jednymi z ponad 200 osób każdego dnia odwiedzających platformę e-sgh.pl. Razem z nami na stałe zarejestrowało się 3750 osób. Oto system, który wspomaga proces kształcenia przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii: 33 kursy, 166 wykładów, 3325 slajdów, interaktywne zadania, prezentacje PowerPointa, materiały uzupełniające w pdf i wiele innych . jest w czym wybierać! Jest to owoc trzyletnich udoskonaleń, pomysł pana Marcina Dąbrowskiego . kierownika Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej SGH.

Po rejestracji jesteśmy już zidentyfikowani w systemie i monitorowani ruszamy na małą wycieczkę.
Po lewej stronie ekranu pojawia się tzw. drzewo tematyczne, czyli odnośniki do dostępnych materiałów oraz opcji (pozostaje ono widoczne przez cały czas, umożliwia szybkie przemieszczanie się między poszczególnymi zagadnieniami, fragmentami wykładów). Autorzy proponują na początek poznanie zasad działania systemu . dzięki nowoczesnej technologii rozdzielczość ekranu dostosowuje się do spersonifikowanych ustawień komputera oraz przeglądarki. Możemy wybrać wielkość odpowiadającej nam czcionki, by za moment móc oglądać jednoekranowe slajdy. W ten sposób kilkudziesięciu wykładowców prezentuje kolejne części wykładów, materiałów uzupełniających do ćwiczeń, folii prezentowanych na zajęciach, wykresów, interaktywnych testów, gdzie w przypadku błędnej odpowiedzi pojawiają się wskazówki (istnieje możliwość powrotu do zagadnień sprawiających najwięcej problemów). Powyższe materiały składają się nie tylko z tekstu, ale również ze zdjęć, rysunków, tabel, wykresów, animacji, które pomagają analizować poszczególne problemy.

Wybierając kolejną "gałąź. drzewa lub widoczną u góry ekranu zakładkę, napotkamy serwisy dostępne dla uczestników kursów i osób korzystających z Platformy. Notatnik umożliwia sporządzanie notatek (przypisywanych np. konkretnym slajdom) dostępnych przy każdorazowym korzystaniu z serwisu; posiada także wielofunkcyjny kalendarz; znajduje się tu też biblioteczka zawierająca materiały do wykładów; funkcja audio umożliwiająca dostęp do plików audio-wizualnych; chat . pokój rozmów i miejsce spotkań studentów z wykładowcami o wyznaczonej wcześniej porze, forum, czyli miejsce wymiany informacji.

Dodatkowo prowadzący zajęcia ma możliwość kontaktu ze studentami za pomocą poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych informujących np. o planowanym spotkaniu bądź nadejściu wiadomości e-mail. Funkcją dostępną dla studenta jest wirtualny dziennik (nikt nie jest anonimowy!), dzięki któremu ma wgląd w listę przedmiotów, na które jest zapisany oraz w swoje oceny. Oceny te są wystawiane na podstawie analizy aktywności na wirtualnych zajęciach . dyskusje na forum, na chacie, wykonanie prac domowych.

Jedna ze ścieżek doprowadzi nas do prezentacji sylwetek nauczycieli współpracujących z e-sgh oraz uczestników kursów prezentujących się (zdjęcia i opis), czyli mamy coś na wzór wirtualnej klasy. Jako "goście. Platformy mamy dostęp tylko do części materiałów, np. z bankowości, analizy finansowej banku czy makroekonomii. Pozostałe zostają udostępnione jedynie po zgodzie wykładowcy, gdy student wypełni odpowiednią kartę zgłoszeniową i otrzyma link (login, hasło), bądź uczestnikom kursów komercyjnych. Cieszą się one głównie zainteresowaniem wśród klientów spoza SGH, między innymi z powodu przystępnej ceny (125 . 300 zł) oraz bogatej zawartości merytorycznej . np. VI edycja kursu przygotowawczego na Uzupełniające Magisterskie Studia Zaoczne.

Czy to już koniec wycieczki? Proponuję samodzielny spacer po Platformie, która cały czas jest udoskonalana. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie . od najpopularniejszych wykładów z ekonomii, przez filozofię i zarządzanie ryzykiem bankowym. W dobie nieustannego podnoszenia kwalifikacji liczy się szybkość i profesjonalizm, a właśnie to łączy w sobie e-sgh.

Trochę teorii...

E-learning, distance-learning. to dwa coraz popularniejsze terminy określające nauczanie na odległość przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii elektronicznych. Forma kształcenia na odległość, czyli bez bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, ma już blisko sto lat . na początku polegała na przesyłaniu pocztą materiałów edukacyjnych między studentami a prowadzącym kurs, później została wzbogacona o kursy na kasetach wideo oraz "radio edukacyjne., a w 1945 roku utworzona została przez Uniwersytet Stanu Iowa "telewizja edukacyjna.. Kolejnym etapem było wprowadzenie na rynek materiałów multimedialnych. Prawdziwy boom nastąpił z chwilą upowszechnienia się Internetu, który stworzył nowe możliwości komunikacji między studentami a wykładowcami.

Rodzaje kształcenia e-learning to: nauczanie asynchroniczne, czyli polegające na braku konieczności przebywania studenta i prowadzącego jednocześnie w tym samym miejscu i czasie, np. forum dyskusyjne, poczta elektroniczna czy wiadomości tekstowe sms; nauczanie synchroniczne . kierowane przez nauczyciela w czasie rzeczywistym z możliwością komunikowania się, odpowiadające tradycyjnym zajęciom odbywającym się w salach szkoleniowych (wykorzystanie m.in. mechanizmu komunikacji głosowej bazującego na Voice Over IP i filmów video, a także rozmowy na chacie); współpraca w małych grupach odpowiadająca stylowi spotykania się studentów w celu przygotowania do kolokwiów lub egzaminów przy wykorzystaniu komunikacji poprzez e-mail lub grupę dyskusyjną, przez tradycyjną linię telefoniczną, Voice over IP oraz chat).

E-learning staje się coraz popularniejszą formą nauczania i, jak wykazały badania, wpływa na polepszenie wyników osiąganych przez korzystających z niego studentów. Na szczęście póki co nie zanosi się na zastąpienie auli przez monitory komputerów. I dobrze, no bo jak przenieść klimat Auli Spadochronowej w wirtualną rzeczywistość?.

Autor: ANITA MAJEWSKA
Magiel, 2003-12-07