Niezbędnik E-SGH

dr Barbara CIEŚLIK

dr Barbara CIEŚLIK
jednostka naukowa: Instytut Ekonometrii
e-mail: bciesl1@sgh.waw.pl 
telefon:  
skype:  
inny komunikator:  
profil na facebooku:  
strona www:  
o mnie:

Zainteresowania badawcze: ekonometria, ubezpieczenia komunikacyjne w systemie bonus-malus, łańcuchy Markowa, teoria gier...

Hobby: akwarystyka, turystyka...


Przedmioty:

Badania operacyjne

sygnatura: 121020

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

DMBO

sygnatura: 120140

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

Ekonometria_EMS

sygnatura: 121060

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

ryzyko

sygnatura: 1234

materiały dydaktyczne

WdUK

sygnatura: WdUK

materiały dydaktyczne ogłoszenia dziennik


Legenda: (niektóre funkcje wymagają logowania)

- przedmiot zawiera materiały dydaktyczne
- przedmiot zawiera aktualności i notatki
- przedmiot posiada forum dyskusyjne
- przedmiot posiada czat
- przedmiot posiada wirtualny dziennik
- przedmiot posiada kalendarz
- przedmiot posiada testy
- przedmiot wymaga logowania
- przedmiot prowadzony jest w języku polskim
- przedmiot prowadzony jest w języku angielskim

Ogłoszenia ogólne:

data: 2018-12-14

Konkurs na bajkę


Praca domowa dla chętnych na 1 pkt - ułożyć i rozwiązać własne ZPL (na wzór mazurków, choć nie tak rozbudowane). Zachęcam do wymyślania innych typów zadań niż problem struktury produkcji.


Propozycje proszę publikować na FORUM, dla ogólnego pożytku. Termin - do 29.05.


W tym pokoju na forum będziemy też wrzucać robocze rozwiązania wybranych zadań z pliku Zadania_PL.pdf na zajęciach 22.05. Można będzie pisać do autorów w trybie odpowiedzi do danego wątku z propozycjami poprawek i ulepszeń lub pytaniami oraz zamieszczać własne propozycje rozwiązań tych i innych zadań w trybie dyskusji. Można też przez forum zgłaszać pytania do mnie dotyczące rozwiązywania ZPL (nie obrażę się, jeśli ktoś inny mnie uprzedzi i odpowie na takie pytanie). Sensowna aktywność na forum może zostać nagrodzona dodatkowym punktem.


Własną bajkę proszę zgłaszać jako osobny wątek. Proszę o przemyślaną, nienadmiernie skomplikowaną treść i przejrzyste rozwiązanie z przykładową interpretacją fragmentów raportu wrażliwości na wzór mazurków.


Warto spędzić trochę czasu na rozwiązywaniu zadań różnych typów w solverze, aby nabrać wprawy i nie mieć problemów technicznych. Mam nadzieję, że to forum będzie w tym bardzo pomocne.

data: 2018-11-30

Sprawdzian z gretla


Zapraszam na FORUM do pokoju Sprawdzian z gretla. W materiałach w dziale weryfikacja macie 2 przykładowe zadania (campus i dzietność), podobne do tego, czego można się spodziewać w piątek 7.12 - na forum można pisać komentarze do tych zadań, zamieszać swoją wersję rozwiązania ku pożytkowi ogólnemu itp. Sensowne wypowiedzi będą punktowane.


UWAGA:


1. Na sprawdzianie nawet gdyby nie było wprost takiego polecenia zapiszcie na kartce równanie modelu po oszacowaniu (pamiętając o daszku nad y) - dla własnego dobra - na wypadek, gdyby się okazało, że coś źle zrozumieliście i oszacowaliście inny model niż należało i potem część odpowiedzi macie źle przez gapiostwo.


2. Zawsze napiszcie nazwę testu z jakiego korzystacie, treść H0 i H1, oraz wyraźnie napiszcie, jaką decyzję podejmujecie, na jakim poziomie istotności i dlaczego (uzasadnieniem jest porównanie p-value z alfa lub obliczonej wartości statystyki testowej z wartością krytyczną z odpowiednich tablic). Np w teście t-Studenta gwiazdki są dla naszej wygody, ale powoływanie się na nie na egzaminie ("zmienna jest istotna, bo ma dużo gwiazdek") brzmi niepoważnie !!!


Np: Na podstawie testu RESET, którego hipotezą zerową jest poprawna postać funkcyjna modelu stwierdzam, że na poziomie istotności alfa = 0,05 należy odrzucić tą hipotezę, ponieważ wartość p dla tego testu wynosi 0,02, czyli mniej niż alfa. Przyjmuję zatem H1 mówiącą, że specyfikacja modelu nie jest poprawna.

data: 2018-11-30

Praca domowa logit


Zrobić jedno z zadań: 6.5, 6.9, 6.10.


Termin: 2 tygodnie


Dla ułatwienia wrzuciłam na niezbędnik nowszą wersję pliku Cobb-Douglas, gdzie w zakładce Logit są przykładowe obliczenia dla przypadku samodzielnego mieszkania studentów z opisem, o co w nich chodzi (z grubsza to, co zrobiliśmy na zajęciach czyli obliczanie prawdopodobieństw, ilorazów szans i efektów krańcowych).

data: 2018-11-16

Praca domowa z analizy szeregów czasowych (Waluty)


Należy wybrać dwie dowolne waluty z pliku "kursy walut" i zbadać, czy występuje między nimi relacja kointegrująca, czyli:


1. Ustalić za pomocą testu ADF stopień zintegrowania każdej ze zmiennych (najpierw test dla poziomów zmiennej, potem, o ile jest taka potrzeba, dla przyrostów) - wyniki testowania w postaci wydruków z gretla wkleić do worda i skomentować.


2. Ocenić, czy jest spełniony warunek konieczny występowania relacji kointegrującej Engle'a-Grangera (przytoczyć brzmienie tego warunku i skomentować czy jest spełniony).


3. Oszacować model, w którym kurs jednej z tych walut (jej cenę w PLN) jest objaśniany przez kurs (cenę w PLN) drugiej waluty i zapisać jego reszty. Wkleić oszacowanie modelu i wykres rzeczywistych i teoretycznych wartości zmiennej y (czyli kursu tej waluty, która została potraktowana jako zmienna objaśniana).


4. Zbadać, czy reszty modelu są stacjonarne (model testowy bez wyrazu wolnego naturalnie), by rozstrzygnąć, czy mamy tu relację kointegrującą czy regresję pozorną.


5. Zrobić i skomentować wykres reszt w czasie oraz korelogram reszt.

data: 2018-10-04

Udostępniane na ćwiczeniach materiały


Są naturalnie objęte prawami autorskimi - bardzo proszę ich nie przekazywać dalej bez mojej wyraźnej zgody. Przygotowałam je z dużą starannością dla swoich studentów i byłoby mi niezmiernie przykro znaleźć je na jakimś "chomiku" ;-)


Materiały będą dla Państwa dostępne przez cały semestr - do momentu zarchiwizowania przedmiotu.


Gorąco polecam równoległe tworzenie własnych materiałów - w czasie ćwiczeń warto na bieżąco zrzucać sobie najważniejsze rzeczy do jakiegoś pliku (np. robić printscreeny i wklejać je do worda z krótkim komentarzem). Można też robić zdjęcia tablicy. Warto założyć grupę w dowolnym portalu społecznościowym i wspierać się wzajemnie w zdobywaniu wiedzy.

data: 2018-10-04

Konsultacje


Środy przed ćwiczeniami 12.30-13.30 mam seminarium licencjackie w DS16, można przyjść na jego końcówkę ze swoimi pytaniami. Mogę też zostać chwilę po zajęciach czyli po 16.40.


Możliwe jest umówienie się w innym terminie, ale tylko po potwierdzeniu (mailowym lub ustnym).


W sprawach związanych z przedmiotem proszę o kontakt przez pocztę niezbędnika.

data: 2018-10-04

Reguły zaliczenia ćwiczeń


W trakcie semestru można uzyskać:


6 pkt za sprawdzian z gretla


6 pkt za sprawdzian z solvera


6 pkt "autorskich" ode mnie (do zdobycia z puli około 15 pkt).


Punkty te są doliczane do wyniku egzaminu i wpływają na ocenę końcową.


Punkty "autorskie" można będzie zdobywać do ostatnich zajęć, zgodnie z podawanymi na bieżąco regułami - za kartkówki, testy, aktywność przy tablicy, prace grupowe i domowe itp. W puli punktów autorskich jest około 15 punktów - z każdymi zajęciami wiąże się możliwość zdobycia punktu, po zdobyciu 6 pkt (co zdolniejszym studentom zajmuje około pół semestru) można bawić się dalej, ale już bez wpływu na ocenę końcową.


Obecność na ćwiczeniach jest OBOWIĄZKOWA (co wynika z regulaminu studiów) i będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Rekomenduję dobre przygotowywanie się do zajęć przez udział w wykładzie i systematyczne czytanie podręcznika. Na ćwiczeniach nie ma czasu na tłumaczenie teorii.