Niezbędnik E-SGH

dr Barbara CIEŚLIK

dr Barbara CIEŚLIK
jednostka naukowa: Instytut Ekonometrii
e-mail: bciesl1@sgh.waw.pl 
telefon:  
skype:  
inny komunikator:  
profil na facebooku:  
strona www:  
o mnie:

Zainteresowania badawcze: ekonometria, ubezpieczenia komunikacyjne w systemie bonus-malus, łańcuchy Markowa, teoria gier...

Hobby: akwarystyka, turystyka...


Przedmioty:

Badania operacyjne

sygnatura: 121020

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

DMBO

sygnatura: 120140

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

Ekonometria_300

sygnatura: 121060

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

ryzyko

sygnatura: 1234

materiały dydaktyczne

WdUK

sygnatura: WdUK

materiały dydaktyczne ogłoszenia dziennik


Legenda: (niektóre funkcje wymagają logowania)

- przedmiot zawiera materiały dydaktyczne
- przedmiot zawiera aktualności i notatki
- przedmiot posiada forum dyskusyjne
- przedmiot posiada czat
- przedmiot posiada wirtualny dziennik
- przedmiot posiada kalendarz
- przedmiot posiada testy
- przedmiot wymaga logowania
- przedmiot prowadzony jest w języku polskim
- przedmiot prowadzony jest w języku angielskim

Ogłoszenia ogólne:

data: 2018-11-16

Praca domowa z analizy szeregów czasowych


Należy wybrać dwie dowolne waluty z pliku "kursy walut" i zbadać, czy wystepuje między nimi relacja kointegrująca, czyli:


1. Ustalić za pomocą testu ADF stopień zintegrowania każdej ze zmiennych (najpierw test dla poziomów zmiennej, potem, o ile jest taka potrzeba, dla przyrostów) - wyniki testowania w postaci wydruków z gretla wkleić do worda i skomentować.


2. Ocenić, czy jest spełniony warunek konieczny występowania relacji kointegrującej Engle'a-Grangera.


3. Oszacować model, w którym kurs złotego względem jednej z tych walut jest objaśniany przez kurs złotego wobec drugiej waluty i zapisać jego reszty.


4. Zbadać, czy reszty modelu są stacjonarne (model testowy bez wyrazu wolnego naturalnie), by rozstrzygnąć, czy mamy tu relację kointegrującą czy regresję pozorną.


5. Ewentualnie dołożyć wykres empirycznych i teoretycznych wartości zmiennej y, wykres reszt, korelogram reszt itp.

data: 2018-10-25

Praca domowa z weryfikacji


Specjalnie dla tych, którzy nie załapali się na punkty z "Restauracji" - praca domowa "Cyrkowcy i kabareciarze" - proszę zrobić jedno z tych dwóch zadań (są symetryczne). Im więcej podpunktów prawidłowo zrobionych, tym lepiej. Tradycyjnie do zdobycia maksymalnie 1 punkt.


Zamieszczam też test z weryfikacji, który polegał na szacowaniu różnych modeli i badaniu własności ich składnika losowego. Ponieważ jest to pierwszy semestr działania tego testu, nie ma gwarancji, że nie zrobiłam gdzieś błędu w kluczu. Gdyby ktoś coś takiego znalazł, proszę o zgłoszenie. Pierwszy znalazca błędu (o ile jest tam jakiś błąd) także dostanie punkt.


Sądzę, że weryfikację modeli ekonometrycznych będziecie już Państwo mieli dobrze opanowaną. Przed nami jutro tylko test Chowa, tak zwany test VIF (nie we wszystkich grupach go pokazałam) oraz testy związane z analizą szeregów czasowych na kolejnych zajęciach.


Można powoli przyglądać się przykładowym zadaniom egzaminacyjnym ze strony Instytutu Ekonometrii (tym, które dotyczą już przerobionych działów).

data: 2018-10-09

Case study dla chętnych


Zapraszam do zrobienia case-study "Restauracja" w zespołach 1-3-osobowych i do zaprezentowania wyników w postaci 10-minutowej prezentacji 26.10. Możliwość zdobycia 1 punktu dla każdego członka zespołu, który będzie prezentował swój fragment wykonanej pracy, o ile zadanie zostanie prawidłowo wykonane.


Materiały zostaną udostępnione 12.10. W ciągu tygodnia można prowadzić dyskusje ze mną i z członkami innych zespołów korzystając z forum w ramach niezbędnika - gorąco do tego zapraszam, bo w tej pracy jest kilka "pułapek" - niuansów, które warto przedyskutować wspólnie. Za sensowną aktywność na forum także można zarobić max. 1 pkt.


19.10 poświęcimy około 15 minut zajęć na omówienie niektórych szczegółów technicznych, do 24.10 do godziny 22.00 będzie można przysłać prezentację a 26.10 zaproszę wybrane zespoły z najlepszymi prezentacjami do ich przedstawienia podczas zajęć.


Celem ćwiczenia jest potrenowanie umiejętności konstruowania i weryfikowania modelu ekonometrycznego jako procesu doskonalenia jakości modelu, wyciągania wniosków z tego procesu i poprawnego, a zarazem komunikatywnego prezentowania wyników. Proszę mieć na uwadze, że naszego klienta (właściciela restauracji) szczególnie interesują interpretacje oszacowań parametrów modelu, który uznacie Państwo za najlepszy i wynikające z tych interpretacji praktyczne wnioski dla zarządzania restauracją (np. "O ile rośnie utarg gdy na sali jest o jedną osobę więcej i czy w związku z tym warto zwiększać zatrudnienie?" albo "Który z czynników ma największy wpływ na utarg i czy można to jakoś wykorzystać?").


Warto wykorzystać wykresy (np rzeczywiste i teoretyczne wartości zmiennej objaśnianej) a prezentując wyniki pamiętać o poprawności językowej (prawidłowe użycie słów "branżowych" ze "słownika wyrazów ekonometrycznych") dbając zarazem o jasność przekazu - wyobraźcie sobie Państwo, że macie efekt swojej pracy sprzedać człowiekowi, który nie studiował ekonometrii.


Powodzenia!!!

data: 2018-10-04

Udostępniane na ćwiczeniach materiały


Są naturalnie objęte prawami autorskimi - bardzo proszę ich nie przekazywać dalej bez mojej wyraźnej zgody. Przygotowałam je z dużą starannością dla swoich studentów i byłoby mi niezmiernie przykro znaleźć je na jakimś "chomiku" ;-)


Materiały będą dla Państwa dostępne przez cały semestr - do momentu zarchiwizowania przedmiotu.


Gorąco polecam równoległe tworzenie własnych materiałów - w czasie ćwiczeń warto na bieżąco zrzucać sobie najważniejsze rzeczy do jakiegoś pliku (np. robić printscreeny i wklejać je do worda z krótkim komentarzem). Można też robić zdjęcia tablicy. Warto założyć grupę w dowolnym portalu społecznościowym i wspierać się wzajemnie w zdobywaniu wiedzy.

data: 2018-10-04

Konsultacje


Piątki po ćwiczeniach - Cofe Break 13.30-14.30,


ale tylko po potwierdzeniu (mailowym lub ustnym).


Możliwe jest umówienie się w innym terminie.


W sprawach związanych z przedmiotem proszę o kontakt przez pocztę niezbędnika.

data: 2018-10-04

Reguły zaliczenia ćwiczeń


W trakcie semestru można uzyskać:


6 pkt za sprawdzian z gretla


6 pkt za sprawdzian z solvera


6 pkt "autorskich" ode mnie (do zdobycia z puli około 15 pkt).


 


Aby zaliczyć ćwiczenia należy zdobyć w sumie co najmniej 6 pkt (z 18). Punkty te są doliczane do wyniku egzaminu i wpływają na ocenę końcową.


Punkty "autorskie" można będzie zdobywać do ostatnich zajęć, zgodnie z podawanymi na bieżąco regułami - za kartkówki, aktywność przy tablicy, prace grupowe i domowe itp.


Obecność na ćwiczeniach jest OBOWIĄZKOWA (co wynika z regulaminu studiów) i będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Rekomenduję dobre przygotowywanie się do zajęć przez udział w wykładzie i systematyczne czytanie podręcznika. Na ćwiczeniach nie ma czasu na tłumaczenie teorii.