Niezbędnik E-SGH

dr Barbara CIEŚLIK

dr Barbara CIEŚLIK
jednostka naukowa: Instytut Ekonometrii
e-mail: bciesl1@sgh.waw.pl 
telefon:  
skype:  
inny komunikator:  
profil na facebooku:  
strona www:  
o mnie:

Zainteresowania badawcze: ekonometria, ubezpieczenia komunikacyjne w systemie bonus-malus, łańcuchy Markowa, teoria gier...

Hobby: akwarystyka, turystyka...


Przedmioty:

Badania operacyjne

sygnatura: 121020

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

DMBO

sygnatura: 120140

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

Ekonometria_EMS

sygnatura: 121060

materiały dydaktyczne ogłoszenia forum dziennik kalendarz testy

ryzyko

sygnatura: 1234

materiały dydaktyczne

WdUK

sygnatura: WdUK

materiały dydaktyczne ogłoszenia dziennik


Legenda: (niektóre funkcje wymagają logowania)

- przedmiot zawiera materiały dydaktyczne
- przedmiot zawiera aktualności i notatki
- przedmiot posiada forum dyskusyjne
- przedmiot posiada czat
- przedmiot posiada wirtualny dziennik
- przedmiot posiada kalendarz
- przedmiot posiada testy
- przedmiot wymaga logowania
- przedmiot prowadzony jest w języku polskim
- przedmiot prowadzony jest w języku angielskim

Ogłoszenia ogólne:

data: 2019-02-05

Oceny


Szanowni Państwo, 


Sprawdzanie idzie mi dłużej niż przewidywałam. Jutro rano będzie można oglądać pracę. Przepraszam za niedogodności. Wyniki będą się pojawiać sukcesywnie w niezbędniku. E1, E2, E3, E4 to odpowiednio punkty za poszczególne zadania. Na razie kończę sprawdzać trzecie zadanie. Robię, co mogę, żeby wyniki były najpóźniej na rano, bo mi również zależy na zamknięciu tematu.Dobra wiadomość jest taka, że prawie wszyscy zdali. Rozkład ocen będzie znany jutro.


Na oglądanie prac zapraszam w środę, 6.02 do 209M (Madalińskiego prawie przy Puławskiej) 9.30 do 11.15 (wydłużam trochę, bo dziś nikt nie przyszedł) - to jest jedyna okazja dyskusji ze mną o punktach za poszczególne zadania, bo jutro wieczorem znowu wyjeżdżam.


Oceny do WD wpisuje wykładowca na podstawie punktów podanych przeze mnie - wysyłam mu plik xls na podstawie swojego niezbędnika. Bardzo proszę o kontrolę, czy będziecie mieli wpisaną właściwą ocenę, bo w tym procesie może dojść do błędów ludzkich, zwłaszcza przy osobach o podobnych nazwiskach.


Z poważaniem


Barbara Cieślik

data: 2019-01-25

Zaliczenie


Wszyscy są dopuszczeni do egzaminu. Punkty "autorskie" za aktywność na ćwiczeniach są zaokrąglone w górę do najbliższej ćwiartki lub w dół do 6. Ostatnia możliwość zdobycia punktów dziś do północy.


Wiadomość z ostatniej chwili: na egzaminie nie będzie modeli wielorównaniowych. Za to może być ścieżka krytyczna!


Ja nie będę obecna w dniu egzaminu. Wasze prace przejmę w poniedziałek i sprawdzę jak najszybciej, czyli pewnie do wtorku rano. We wtorek będzie można je obejrzeć 12.00-13.00 w Jajku. Potem oceny idą do wykładowcy.


Powodzenia!

data: 2019-01-18

Varia - nowy pokój na forum


Zapraszam do wrzucania tam różnych pytań, problemów, propozycji rozwiązania itp.

data: 2019-01-18

Poprawa sprawdzianów


1. Nie ma możliwości poprawienia napisanego sprawdzianu.


2. Osoby, które nie pisały jednego ze sprawdzianów (mając ważny powód np zwolnienie lekarskie) mogą (za zgodą prowadzącego) w czasie egzaminu rozwiązać jedno zadanie więcej (zamiast tego sprawdzianu) - osoby takie będą zebrane w jednej sali, której numer będzie podany wkrótce, po zebraniu wyników ze wszystkich grup.

data: 2019-01-11

SOLVER


Drodzy studenci - na stronie http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IE/oferta/Strony/default.aspx jest przykładowe zadanie z solvera - dość trudne - 6 zmiennych decyzyjnych, co nie jest od razu oczywiste, bo, w przeciwieństwie do cukierków czy mazurków, nie ma stałej receptury przyrządzania mieszanek, tylko ogólne wymagania maksymalnego/minimalnego udziału poszczególnych składników w każdej mieszance; ponadto jest dużo warunków ograniczających, co jest kłopotliwe przy wprowadzaniu do solvera.


Przypominam, że solver lubi, żeby po lewej stronie warunku była formuła, a po prawej liczba, co oznacza, że np warunek, że w mieszance mazowieckiej papryka stanowiła co najmniej 40%, który oryginalnie zapisalibyśmy tak:


x11>0,4(x11+x21+x31)


należy przekształcić do postaci:


0,6x11-0,4x21-0,4x31>0.


Udostępniłam plik pomidor.xls z przykładowym szkicowym rozwiązaniem, ale zanim do niego zajrzycie podejmijcie próbę samodzielnego rozwiązania. Jeśli będziecie z niego dumni, to możecie je wrzucić na forum.


Mam nadzieję, że zadanie na sprawdzianie będzie prostsze technicznie, żeby się wyrobić w czasie. Zwróćcie uwagę, że sporo punktów jest za samo zrobienie na kartce matematycznego modelu zadania - jest to nie mniej ważne niż podanie RO i interpretacje z nim związane.


BC

data: 2018-12-14

Konkurs na bajkę


Praca domowa dla chętnych na 1 pkt - ułożyć i rozwiązać własne ZPL (na wzór mazurków, choć nie tak rozbudowane). Zachęcam do wymyślania innych typów zadań niż problem struktury produkcji.


Propozycje proszę publikować na FORUM, dla ogólnego pożytku. Termin - do 11.01. W tym pokoju na forum są już robocze rozwiązania wybranych zadań z pliku Zadania_PL.pdf. Można pisać do autorów w trybie odpowiedzi do danego wątku z propozycjami poprawek i ulepszeń lub pytaniami oraz zamieszczać własne propozycje rozwiązań tych i innych zadań w trybie dyskusji. Można też przez forum zgłaszać pytania do mnie dotyczące rozwiązywania ZPL (nie obrażę się, jeśli ktoś inny mnie uprzedzi i odpowie na takie pytanie). Sensowna aktywność na forum może zostać nagrodzona dodatkowym punktem.


Własną bajkę proszę zgłaszać jako osobny wątek. Proszę o przemyślaną, nienadmiernie skomplikowaną treść i przejrzyste rozwiązanie z przykładową interpretacją fragmentów raportu wrażliwości na wzór mazurków.


Czas przerwy w naszych zajęciach warto spędzić na rozwiązywaniu zadań różnych typów w solverze, aby nabrać wprawy i nie mieć problemów technicznych. Mam nadzieję, że to forum będzie w tym bardzo pomocne.

data: 2018-12-10

Przygotowanie do zajęć


Szanowni Państwo,


Zauważam, że z bieżącym przygotowaniem do zajęć w połowie semestru jest coraz słabiej. Na ostatnich zajęciach z modeli wielorównaniowych wiele osób siedziało "jak na czeskim filmie".


Bardzo proszę o poprawę:


1. Samodzielne zapoznanie się z materiałami, które zamieściłam na niezbędniku w dziale "Modele wielorównaniowe", uzupełnienie notatek z ostatniego wykładu i uważną lekturę rozdziału 10. Na najbliższych zajęciach (14.12) będzie szybki test bez wprowadzenia, bo zależy mi na czasie i zmotywowaniu Was do pracy samodzielnej.


2. Częstsze chodzenie na wykład i wyprzedzające czytanie podręcznika - zaczynamy nowy, ciekawy temat - problemy optymalizacyjne.


Barbara Cieślik

data: 2018-11-30

Sprawdzian z gretla


Zapraszam na FORUM do pokoju Sprawdzian z gretla. W materiałach w dziale weryfikacja macie 2 przykładowe zadania (campus i dzietność), podobne do tego, czego można się spodziewać w piątek 7.12 - na forum można pisać komentarze do tych zadań, zamieszać swoją wersję rozwiązania ku pożytkowi ogólnemu itp. Sensowne wypowiedzi będą punktowane.


UWAGA:


1. Na sprawdzianie nawet gdyby nie było wprost takiego polecenia zapiszcie na kartce równanie modelu po oszacowaniu (pamiętając o daszku nad y) - dla własnego dobra - na wypadek, gdyby się okazało, że coś źle zrozumieliście i oszacowaliście inny model niż należało i potem część odpowiedzi macie źle przez gapiostwo.


2. Zawsze napiszcie nazwę testu z jakiego korzystacie, treść H0 i H1, oraz wyraźnie napiszcie, jaką decyzję podejmujecie, na jakim poziomie istotności i dlaczego (uzasadnieniem jest porównanie p-value z alfa lub obliczonej wartości statystyki testowej z wartością krytyczną z odpowiednich tablic). Np w teście t-Studenta gwiazdki są dla naszej wygody, ale powoływanie się na nie na egzaminie ("zmienna jest istotna, bo ma dużo gwiazdek") brzmi niepoważnie !!!


Np: Na podstawie testu RESET, którego hipotezą zerową jest poprawna postać funkcyjna modelu stwierdzam, że na poziomie istotności alfa = 0,05 należy odrzucić tą hipotezę, ponieważ wartość p dla tego testu wynosi 0,02, czyli mniej niż alfa. Przyjmuję zatem H1 mówiącą, że specyfikacja modelu nie jest poprawna.

data: 2018-11-30

Praca domowa logit


Zrobić jedno z zadań: 6.5, 6.9, 6.10.


Termin: 2 tygodnie


Dla ułatwienia wrzuciłam na niezbędnik nowszą wersję pliku Cobb-Douglas, gdzie w zakładce Logit są przykładowe obliczenia dla przypadku samodzielnego mieszkania studentów z opisem, o co w nich chodzi (z grubsza to, co zrobiliśmy na zajęciach czyli obliczanie prawdopodobieństw, ilorazów szans i efektów krańcowych).

data: 2018-11-16

Praca domowa z analizy szeregów czasowych


Należy wybrać dwie dowolne waluty z pliku "kursy walut" i zbadać, czy wystepuje między nimi relacja kointegrująca, czyli:


1. Ustalić za pomocą testu ADF stopień zintegrowania każdej ze zmiennych (najpierw test dla poziomów zmiennej, potem, o ile jest taka potrzeba, dla przyrostów) - wyniki testowania w postaci wydruków z gretla wkleić do worda i skomentować.


2. Ocenić, czy jest spełniony warunek konieczny występowania relacji kointegrującej Engle'a-Grangera.


3. Oszacować model, w którym kurs (złotego względem) jednej z tych walut jest objaśniany przez kurs (złotego wobec) drugiej waluty i zapisać jego reszty.


4. Zbadać, czy reszty modelu są stacjonarne (model testowy bez wyrazu wolnego naturalnie), by rozstrzygnąć, czy mamy tu relację kointegrującą czy regresję pozorną.


5. Ewentualnie dołożyć wykres empirycznych i teoretycznych wartości zmiennej y, wykres reszt, korelogram reszt itp.

data: 2018-10-25

Praca domowa z weryfikacji


Specjalnie dla tych, którzy nie załapali się na punkty z "Restauracji" - praca domowa "Cyrkowcy i kabareciarze" - proszę zrobić jedno z tych dwóch zadań (są symetryczne). Im więcej podpunktów prawidłowo zrobionych, tym lepiej. Tradycyjnie do zdobycia maksymalnie 1 punkt.


Zamieszczam też test z weryfikacji, który polegał na szacowaniu różnych modeli i badaniu własności ich składnika losowego. Ponieważ jest to pierwszy semestr działania tego testu, nie ma gwarancji, że nie zrobiłam gdzieś błędu w kluczu. Gdyby ktoś coś takiego znalazł, proszę o zgłoszenie. Pierwszy znalazca błędu (o ile jest tam jakiś błąd) także dostanie punkt.


Sądzę, że weryfikację modeli ekonometrycznych będziecie już Państwo mieli dobrze opanowaną. Przed nami jutro tylko test Chowa, tak zwany test VIF (nie we wszystkich grupach go pokazałam) oraz testy związane z analizą szeregów czasowych na kolejnych zajęciach.


Można powoli przyglądać się przykładowym zadaniom egzaminacyjnym ze strony Instytutu Ekonometrii (tym, które dotyczą już przerobionych działów).

data: 2018-10-09

Case study dla chętnych


Zapraszam do zrobienia case-study "Restauracja" w zespołach 1-3-osobowych i do zaprezentowania wyników w postaci 10-minutowej prezentacji 26.10. Możliwość zdobycia 1 punktu dla każdego członka zespołu, który będzie prezentował swój fragment wykonanej pracy, o ile zadanie zostanie prawidłowo wykonane.


Materiały zostaną udostępnione 12.10. W ciągu tygodnia można prowadzić dyskusje ze mną i z członkami innych zespołów korzystając z forum w ramach niezbędnika - gorąco do tego zapraszam, bo w tej pracy jest kilka "pułapek" - niuansów, które warto przedyskutować wspólnie. Za sensowną aktywność na forum także można zarobić max. 1 pkt.


19.10 poświęcimy około 15 minut zajęć na omówienie niektórych szczegółów technicznych, do 24.10 do godziny 22.00 będzie można przysłać prezentację a 26.10 zaproszę wybrane zespoły z najlepszymi prezentacjami do ich przedstawienia podczas zajęć.


Celem ćwiczenia jest potrenowanie umiejętności konstruowania i weryfikowania modelu ekonometrycznego jako procesu doskonalenia jakości modelu, wyciągania wniosków z tego procesu i poprawnego, a zarazem komunikatywnego prezentowania wyników. Proszę mieć na uwadze, że naszego klienta (właściciela restauracji) szczególnie interesują interpretacje oszacowań parametrów modelu, który uznacie Państwo za najlepszy i wynikające z tych interpretacji praktyczne wnioski dla zarządzania restauracją (np. "O ile rośnie utarg gdy na sali jest o jedną osobę więcej i czy w związku z tym warto zwiększać zatrudnienie?" albo "Który z czynników ma największy wpływ na utarg i czy można to jakoś wykorzystać?").


Warto wykorzystać wykresy (np rzeczywiste i teoretyczne wartości zmiennej objaśnianej) a prezentując wyniki pamiętać o poprawności językowej (prawidłowe użycie słów "branżowych" ze "słownika wyrazów ekonometrycznych") dbając zarazem o jasność przekazu - wyobraźcie sobie Państwo, że macie efekt swojej pracy sprzedać człowiekowi, który nie studiował ekonometrii.


Powodzenia!!!

data: 2018-10-04

Udostępniane na ćwiczeniach materiały


Są naturalnie objęte prawami autorskimi - bardzo proszę ich nie przekazywać dalej bez mojej wyraźnej zgody. Przygotowałam je z dużą starannością dla swoich studentów i byłoby mi niezmiernie przykro znaleźć je na jakimś "chomiku" ;-)


Materiały będą dla Państwa dostępne przez cały semestr - do momentu zarchiwizowania przedmiotu.


Gorąco polecam równoległe tworzenie własnych materiałów - w czasie ćwiczeń warto na bieżąco zrzucać sobie najważniejsze rzeczy do jakiegoś pliku (np. robić printscreeny i wklejać je do worda z krótkim komentarzem). Można też robić zdjęcia tablicy. Warto założyć grupę w dowolnym portalu społecznościowym i wspierać się wzajemnie w zdobywaniu wiedzy.

data: 2018-10-04

Konsultacje


Piątki po ćwiczeniach - Cofe Break 13.30-14.30,


ale tylko po potwierdzeniu (mailowym lub ustnym).


Możliwe jest umówienie się w innym terminie.


W sprawach związanych z przedmiotem proszę o kontakt przez pocztę niezbędnika.

data: 2018-10-04

Reguły zaliczenia ćwiczeń


W trakcie semestru można uzyskać:


6 pkt za sprawdzian z gretla


6 pkt za sprawdzian z solvera


6 pkt "autorskich" ode mnie (do zdobycia z puli około 15 pkt).


 


Aby zaliczyć ćwiczenia należy zdobyć w sumie co najmniej 6 pkt (z 18). Punkty te są doliczane do wyniku egzaminu i wpływają na ocenę końcową.


Punkty "autorskie" można będzie zdobywać do ostatnich zajęć, zgodnie z podawanymi na bieżąco regułami - za kartkówki, aktywność przy tablicy, prace grupowe i domowe itp.


Obecność na ćwiczeniach jest OBOWIĄZKOWA (co wynika z regulaminu studiów) i będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Rekomenduję dobre przygotowywanie się do zajęć przez udział w wykładzie i systematyczne czytanie podręcznika. Na ćwiczeniach nie ma czasu na tłumaczenie teorii.